In kader van het Blue Deal programma van de Vlaamse Overheid wordt verder gewerkt aan een duurzaam waterbeheer in de omgeving van het Zwin.
Het project ‘Opstuwen Paulusvaart’ omvat het plaatsen van twee kantelstuwen om de waterberging te vergroten en vertraging van de waterafvoer mogelijk te maken.
De eerste stuw wordt geplaatst in natuurgebied de Binnenduinen, ter hoogte van het Jagerspad, en heeft o.a. als doel om voor het gedeelte gelegen in natuurgebied een plaatselijk vernatten van het natuurgebied mogelijk te maken. Dit kan nu wel gezien de te verwachten verbetering van de waterkwaliteit na realisatie van het riolering- en afkoppelingsproject in het Zoute. Daarnaast zal via het opstuwen van de Paulusvaart in het gedeelte stroomafwaarts van het natuurgebied een vertraging van de waterafvoer en buffering van regenwater mogelijk gemaakt worden bij hevige neerslag. Dit is nodig om het geplande riolering- en afkoppelingsproject in het Zoute optimaal te kunnen laten functioneren. De tweede stuw komt ter hoogte van het rondpunt van de Hazegrasstraat en de Retranchementstraat, net afwaarts de aanzuigplaats voor spuittoestellen. Zo kan extra water opgehouden worden dat gebruikt kan worden door landbouwers voor het vullen van hun spuittoestellen en als extra watervoorraad om in tijden van droogte bevloeiing van landbouwpercelen mogelijk te houden.
Verder worden de oevers van de Paulusvaart plaatselijk aangepakt om verzakking tegen te gaan. Er wordt gekozen voor een natuurvriendelijke oeverversterking bestaande uit houten palen met daaraan een dubbelde plank genageld.
De werken worden gecombineerd met de bestrijding van Japanse Duizendknoop, een zeer hardnekkige invasieve woekerplant.
Oostkustpolder staat in voor de bestrijding in de werkzones in de waterloop ; het agentschap Natuur en Bos pakt de aanpalende besmette stukken aan. Aanpalende eigenaars werden ook gevraagd om de nodige maatregelen te nemen om te helpen de verspreiding van deze probleemsoort in Knokke-Heist tegen te houden.
De werken zullen uitgevoerd worden in de loop van 2025 door de firma Heyrman – De Roeck uit Beveren.
Het project wordt gefinancierd met middelen van de Blue Deal.